Thursday, November 30, 2017

"දිට්ඨ ධම්ම " ✒️

        "මිනිස්සුන්ට කලකම් පලදෙනවා පුතේ.."

         මේ මම පොඩි කාලේ අපේ ආච්චිලා,අම්මලා නිකමට මෙන් කියූ කතාවකි.ඊට පසු දහම් පාසල් ගිය කාලයේද, පාසලේ දී ද මම මිනිසුන්ට කලකම් පලදෙනවා යන්න උගත්තෙමි.ඒ විෂයානුබද්ධව ය.හොඳ කල මිනිසුන්ට හොඳද නරක මිනිසුන්ට නරකද කවදා හෝ පල දෙනවා යැයි ද බුදුන් වහන්සේ  ඊට "දිට්ඨ ධම්මවේදනීය කර්මය " යැයි හැදින් වූ බවද අපි දන්නෙමු.
      කවදා හෝ ජීවිතයේ මිනිසුන්ට එකී කලකම් පලදෙන අයුරු දකින්නට ලැබේ දැයි යන්න ගැන මට විශ්වාසයක් තිබුනේ නැත.හැබැයි ඌරන් මරා ඌරන් විඳි වේදනාවම මරණ මොහොතේ විඳ මියගිය මිනිසුන් ද, එලුවාගේ ගෙල කැපූ පවට ආත්මයක් ආත්මයක් පාසා ගෙල සිඳලීමෙන් මිය ගිය ගැහැණුන් ගැනද ඕනෑ තරම් අසා තිබුණි.
        ඇසූ කතා සහ අත්දැකීම් කියන්නේ දෙකකි.ඒත් අත්දැකීම් වලට ආ කල නරක සැමදා දිනනවා යැයි බැලූ බැල්මට පෙනෙන්නේය.හොර මැරකම්ද,වංචාද,එකී මෙකී නොකී සියලු දුර්ජනකම් කල මිනිසුන් යෙහෙන් වැජඹෙද්දී,අහිංසක මිනිසුන් නොවිඳිනා දුක් විඳිද්දීත් ඉහත කී දිට්ට ධම්මය කොහේදැයී සිතෙනා වාර මේ සමාජයේ ඉහේ කෙස් ගානට ය.ඒ ඔවුනොවුන් පෙර කී පින් පව් අනුව යැයි සිතිය හැකි නම් මේ ආත්මයේ කරනා පව්ද ඔවුන්ට කවදා හෝ පල දිය යුතුය.ඒක පොතේ හැටියට නම් එහෙම ය. ✒️
     මිනිසුන්ට කර්මය පල විපාක දෙන හැටි බුදු දහමේ මැනවින් උගන්වා ඇත.කාලය මොකක් වුවද ගොනා පසුපස කරත්තය සේද,තමා පසුපස නිහඬවම එන සෙවනැල්ල සේද පව් සහ පින් නැතහොත් සියලු යහපත් හා අයහපත් ක්‍රියා සසර පුරා යනවාය.ඉතින් ගමේ රටේ ඉන්නා හොඳ යැයි සම්මත මිනිසෙක්ට කරදරයක් වූ විට

"අච්චර හොඳ මනුස්සයට මෙහෙම වුනා... අර කාලකන්නියාට එහෙම වෙන්නෑනේ " කියා කෝපයෙන් කියනා ඈයන් අනන්ත දැක ඇත්තෙමි.

  කර්මයටද සැරෙන් සැරේ පලදෙනවාට වඩා එකතු කරගත් පව් සියල්ල ට එකවර ප්‍රතිපල දෙන එක පහසු යැයි ඔවැනි අවස්ථාවල අපේ තාත්තලා විහිලුවට පවසයි.කතාව ඇත්තය.නැතිනම් අවුරුදු 30කටත් අධික කාලයක් බල්ලන් ,බලලුන් සේ මේ රටේ මිනිසුන් මැරූ ප්‍රභාකරන්ටද සිය වාරය එන තුරු ඉන්නටම සිදුවිය.ඒත් වැදගත් වන්නේ කාලය නොවේ ය.කවදා හෝ ඔබේ හොඳ ආශිර්වාදයක් ලෙසද,ඔබේ නරක ගොනා පසුපස වූ කරත්තය සේ ඔබ පසුපස ඇදෙන එක ය. 😕
    අතිශය හිතවත් ජීවිතවලට සිතාමතා නරක ද,අයහපතද උදා කල ජීවිත දිට්ඨ ධම්මය නිසා විඳවන අයුරු දුටුවෙමි.ඒ ජිවිතවල සිනාව උදුරා දැමූ මිනිසුන් ඒ උදෙසා වන්දි ගෙවද්දී යලි යලිත් පෙර කී ජීවිතවල සිනාමල් ඉහිරෙන අයුරුද දුටුවෙමි.ඉතින් බුදු දහම බොරු කියා නැත.ඔබ කරනා සියලු දේ ඔබ පසුපස එනවාම ය.
     අතිශය දුෂ්කරම කාල වලදී හිතාමතා කාටවත් මේ ආත්මයේ දුක් දී නැති නිසා සියල්ල හරියන තුරු  එසේ සිතා ධෛර්යය ඇති කර ගන්නැයි අපේ තාත්තා මට උගැන්වීය.අදද එසේ සිතන්නට ,එසේ සිතා සැනසෙන්නට හෝ ලැබීමද විටෙක සතුටක් ය.
 ඉතින් කලකම් පලදෙන්නේ එහෙම ය.එයට ඔබ ජනාධිපතිද,අගමැතිද ,නැතහොත් සාමාන්‍ය රජයේ වෘත්තිකයෙක්ද,හිඟන්නෙක්ද යන්න අදාල නැත.කර්මය බුදුන්ටද වැලැක්විය නොහැකි නම් නිකම්ම නිකම් පෘතග්ජනයෙක් වන ඔබ කර්මයට අපේ බසින් කීවොත් නතින් ය.😊
      මේ දිනවල රටක් ලෙස අපටත් හොඳ හැටි කලකම් පලදෙන්නේ ය.දිට්ඨ ධම්මය සොබා දහම හා බැඳුනු විගස ටිකක් දරුණු ය.මන්ද තමන් නොරකින ජීවීන් රකින්නට සොබාදහමට වුවද උවමනාවක් නැත.හිටි හැටියේම පොලීයත් සමඟින් දීලා අදින්නේ ඒකය.දුක යනු සමූහ වශයෙන් වන්දි ගෙවීම ය.
     කැලේ ගහක් නොවේ යාලු කැලේ නසන්නේ - එහෙම කියපු අපෙ අයමයි කැලෑ කපන්නේ කියමින් හිටු කියා කැලෑ පිටින් රුපියල් සතවල හැරෙද්දී.. බලයට තන්හාවෙන් නිහඬ මිනිසුන්ටත් කව්දා හෝ කර්මය පල දෙනු ඇතිය.ඒ වෙද්දී රටක් කාන්තාරයක් වීම දුකක් වුවත් මිනිසුන්ගේ නොපනත්කම් වලට කවදා හෝ දඬුවම් ලැබෙන්නටත් ඕනෑ ය.දැන් දැන් මේ අහසද ,මේ දැනුත් හඬන්නේ කවදා හෝ කොතැනක හෝ සොබාදහමට රිදුණු තැනක පල විපාකයක් නිසා යැයි සිතනවා හැර අපට කරන්නට වෙන දෙයක් නැතිය.මන්ද සොබාදහමට අවනත නොවන කිසිවක් නැත.
     ඉතින් කොයි පවත් කරන කලට නම් මී සේ මිහිරි මුත් විඳවන්නට වූ කල ද එසේම ය.අනුන්ට ගින්දර දී තමන් දෙව්ලොව යනතුරු බලා සිටිනා මිනිසුන් ඒ ගින්දරෙන් තමන් පිලිස්සෙන තුරුම දන්නේ නැත.ඔබට යහපත් වන්නට ලෝකයට පේන්නට ආගම් අදහමින් සිටිය යුතුද නැත.අවශ්‍ය හර්ද සාක්ෂියට අනුව හොඳින් ජීවත් වීම ය.විද්‍යාවෙන්ද සෑම ක්‍රියාවකටම සමාන ප්‍රතිවිරුද්ධ ප්‍රතික්‍රියාවක් ඇතැයි නිව්‍ටන් ද ප්‍රකාශ කලේ ය.
      සිතන්නට කියා කිවයුතු නැත.ජීවත් වනවිට ඕවා ගැන සිතා බලන්නට ඕනෑ ය.නැතහොත් නරකෙන්ම ජීවත් වී නරකාදියට ගිය කලක වාගේ නිවී සැනසිල්ලේ නොවුනත් ඒවා මතක් වනු ඇත.ජීවිතය ඔබේ බව සත්‍යකි .එහෙත් ඒ ජීවිතය නිසා අනෙක් ජීවිත කරදරයට පත් කරන්නට ඔබට අයිතියක් නැත.මන්ද අවසානයේ මෙය ඉතා සරලය.ඔබ දුන් ලෙස ඔබත් ලබා ගනු ඇත.ඇතැම් විට පොඩ්ඩක් වැඩි වෙන්නත් බැරි නැත.මන්ද මේ විශ්වයේ ඇති සත්‍යය එය නිසාය.😊✒️

#මානි ✒️

No comments:

Post a Comment